Larger than life - bigger than the world
Huh
huh, mikä con! Pakko myöntää, että tämä con oli kaikissa suhteissa paras tähän
mennessä – mikäpä parempi tapa aloittaa juhlavuosi! Conista on nyt kulunut
vähän vajaa kuukausi, mutta muistiinpanot siitä on onneksi yhä tallella, tulihan
ne väännettyä siinä neljäntoista tunnin junamatkan aikana matkalla maan
ääripäästä toiseen (Hesasta Kolariin tarkemmin sanottuna). Conikrapula on
edelleen olemassa ja voi että kun minä kaipasin ja kaipaan edelleen takaisin
Yukiconiin... Mutta niin, aloitetaanpas tämä pitkä jorina!
HUOM! Minä kirjoitan paljon. Kirjoitan kaiken, minkä muistan viikonlopusta niin kuin muistan, koska minusta conit ovat niin merkittäviä hetkiä elämässäni, että ne ansaitsevat tulla muistetuiksi ja ylös kirjoitetuiksi kaikkein suurimmalla huolella kuin vain voin niille tarjota. Joukossa on toki keskusteluja, jotka ovat henkilökohtaisia, ja ne ovatkin ainoita kohtia jotka todella jätän pois
Ja
lisä huomautus (koska huomautuksia ei koskaan ole tarpeeksi):
Kaikkien
kertomuksessa esiintyvien henkilöiden oikeat nimet on muutettu kuvaamaan
kyseistä hahmoa, joina he olivat kyseisen viikonlopun aikana tai joina minä
heidät parhaiten tunnen!
Ja lisälisä huomautus:
Ja lisälisä huomautus:
Joudun
nyt jättämään tämän kirjoittamisen hetkeksi, jotta voin keskittyä fysiikan
YO-kirjoituksiin. Sunnuntain ja One Piece-miitin osuudet tulen kirjoittamaan
loppuun ensi kuun alussa!
Lyhyet väliotsikot ovat
laulusta ”Larger than life” Benji Jacksonin laulamana ja Pinkzebran
sanoittamana sekä soittamana. Löydät laulun painamalla linkkiä seuraavaa
linkkiä: "Lager than life - bigger than the world!"
Lauantai, 27.2.16
Here´s your story, lets begin!
Herään
herätyskellon tuttuun ääneen kuin olisi kouluaamu. Olen väsynyt kouluviikon
jälkeen, enkä todella haluaisi nousta pois vuoteelta. Ulkona on pimeä, tämän
täytyy olla vain tavallinen aikainen herätys, ajattelen noustessani vuoteelle
istumaan. Sitten tulen ajatelleeksi conia, jonka piti olla lähellä. Ai niin,
sekin on tänään. Minusta ei todellakaan tunnu siltä, että minun pitäisi olla jo
kuuden tunnin kuluttua pääkaupungissa ja etsimässä Taidekujaa jossain
messukeskuksessa. Ajatus on suorastaan absurdi niin surkuhupaisan masentavasti
menneen äidinkielen tekstitaidonkokeen pisteiden selviämisen jälkeen. Perjantai
oli ollut aivan kamala, mutta olin jotenkin onnistunut hankkimaan itselleni
eväitä coniin ja pakkaamaan. Cossin viimeistely oli hieman kärsinyt, koska olin
ollut niin ärsyyntynyt, ettei suorien viivojen piirtäminen ollut vaihtoehto.
Kun tähän kaikkeen ynnättiin vielä hieman ennen nukkumaanmenoa riita asuun
luvatusta solmiosta (joka oli aivan täydellinen hahmolle), niin ei ehkä ollut
ihme jos aamulla väsytti. Repäisen laturin irti jatkojohdosta ja heitän sen
sängyn vieressä olleeseen avonaiseen laukkuun. Sitä ei kannata unohtaa tai en
voi juurikaan irrottautua ystävistäni viikonlopun aikana, vaikka oletettavasti
tulen joka tapauksessa jumittamaan koko viikonlopun Choman tai Kotorin kanssa
(joista viimeksi mainittu on todennäköisin, koska olin jotain sellaista kai
joskus luvannut samalla kun olimme sopineet majoittuvamme samaan
hotellihuoneeseen). Muista ystävistäni tiesin paikalle saapuviksi vain
Yuki-Hobitin, Levin ja Hipsterin, mutta en varmaan viettäisi heidän
kanssaan merkittävää hetkeä – kunhan moikkaisin kun tavataan – tai jos...
Kello on ihan liikaa, kun menen viimein
tekemään aamupalaa ja lopulta puolet aamupalasta muuttuukin eväiksi junamatkaa
varten. Heitän jääkaapista sinne laittamani jääkahvin repun sivulokeroon,
kaikki muut eväät olinkin jo pakannut huoneessani reppuun ennen alakertaan
menoa. Onneksi minulla ei ole kiirettä meikata enkä aio pistää piilariakaan
silmään kotona (koska pahimmillaan se olisi 18 tuntia silmässä – vertaa,
suositus on korkeintaan 8 tuntia), joten ehdin popsia toisen kananmunaleivän
ennen kuin herätän isäni. Hän heittää minut kaupalle, josta Choman porukat ovat
luvanneet heittää meidät asemalle kaupunkiin. Viikkaan puvuntakin nopeasti
laukkuun, koska totean sen olevan liian lämmin junassa päällä pidettäväksi. Saapuessamme
kaupalle Choman porukoiden auto kaartaa samaan aikaan parkkipaikalle ja teemme
parkkiksella vaihtokaupan. Isä saa heiltä suklaakakun Lappiin ja minä pääsen
heidän kyytiinsä. Heitän vaatelaukun peräkonttiin ja ehdin jo hetkeksi istahtaa
autoon ennen kuin tajuan, että minun täytyy vielä kerran tarkistaa lippujen
sijainti. Avaan kontin ja laukun sivutaskusta löytyy koululla viikolla
tulostetut liput samalta arkilta. Huokaisen helpottuneena ja palaan auton
matkustamoon. Tarkistan vielä rahapussista, että minulla on kahdet junaliput
mukana ja annan Chomalle hänen lippunsa, jottei minun tarvitse olla vastuussa
kuin omista meno- ja paluumatkoistani. Ilman lippuja olisi ikävä olla. Tai no,
kyllähän me viime vuonna olimme juuri samaisessa conissa ilman lippuja ja
saimme kavereitakin, mutta nyt olimme ennättäneet ostaa liput, eivätkä niihin
käytetyt rahat saisi mennä hukkaan. Kaiken pitäisi olla kunnossa jännityksen
alkaessa kangistaa leukojani. Minua jännittää aivan kamalasti ja conilaulu soi
non-stoppina päässäni erilaisina muunnelmina. Kirjoitan siitä jopa pitkän
pätkän erääseen keskusteluryhmään, johon kyseisessä ryhmässä olevat ystäväni vastaavat
vasta parin tunnin kuluttua kun olemme jo junassa.
Ei nyt kuitenkaan hypätä vielä sinne junaan
saakka! Asemalla näet tapahtui jotain, mistä jokainen aikataulun toisen
henkilön kanssa sopinut ei pidä. Eikä kyllä pidä sellainenkaan, joka ei pidä
kylmästä (köh, köh, Choma, mä tarkoitan sua). Minä olen aina menossa, ihan sama
vaikka joutuisin odottamaan hetken laiturilla kylmässä kunhan voin varmistaa
sillä, että saamme kolmelle varatuksi parhaat mahdolliset paikat lähijunasta.
Laiturilla on jokusia muitakin, mutta en vielä näe cossaajia tai sitten nämä
ovat piiloutuneet hyvin ”tavallisen”
kansan joukkoon (huono sana, tiedän). Sen sijaan tulee kuulutus:
”Juna saapuu 8:46.” Se on myöhässä kymmenen
minuuttia, ajattelen. Choma on heti antamassa periksi ja lähtemässä sisälle
lämpimään, mutta minä haluan jäädä ulos kuin aika muka kuluisi täällä yhtään
sen nopeammin kuin muuallakaan. Yritän lähettää Kotorille viestin facen kautta,
että juna on myöhässä – hän tulee myöhemmältä pysäkiltä kyytiin – ja vasta
myöhemmin tajuan, että olisinhan minä voinut ihan soittaakin. No, juna tulee
viimein, päästämme ihmiset ulos ja silmiini pistää heti tyhjä kolmen henkilön
paikka, joka on pienelle porukallemme mitä optimaalisin. Levittäydymme siihen
laukkuinemme päivinemme niin, että Choma istuu kahden paikalla laukkujen kanssa
ja minä yhdenpaikalla, johon Kotori pääsee jahka juna pääsee hänen pysäkilleen.
Juna on vielä aavistuksen yliaikaa asemalla joidenkin turvallisuuspuomien takia
ja sillä välin ehdin yrittää soittaa Kotorille, joka hänkin on koettanut
soittaa minulle. Kun viimein saan hänet kiinni, selitän tilanteen. Kotorin viimein päästessä myös junaan, saan oikein kehut paikkavalinnastani. Hän, kuten
mekin, on väsynyt, mutta hänellä on paras syy siihen – onhan hän sairastellut
melkein viikon. Junamatka taittuu periaatteessa puhellessa sitä sun tätä, sekä
syödessä pienesti (luovutan toisen aamiaisleipäni Kotorille, koska hän ei ollut
ehtinyt pahemmin syödä sinä aamuna ja onhan hän myös hyvä ystäväni, hänen sanaton kiitoksensa on suurin kiitos jonka sinä aamuna saan). Tämän
”toisen aamupalan” jälkeen Kotori paneutuu asunsa korjaamiseen, minä ja Choma
keskustelemme joutavuuksia, vilkuilen viereiseen penkkiryhmään, jossa cossaaja
viimeistelee miekkaansa ja hänen ystävänsä keskustelee vanhempien ihmisten
kanssa japanin miekkateollisuudesta. Lopulta Choma uppoaa musiikkiin ja minä
päädyn auttamaan Kotoria olemalla hänen langanleikkaus apunsa. Mielenkiintoinen loppumatka, eikö vain?
The water's fine, come on dive in
Asemat
alkavat lisääntyä tiuhaan tahtiin samoin kuin cossaajien määrä kyseisessä
junassa. Joka toinen pysäkki alkaa vaikuttaa omaltamme ja lopulta tuleekin
kuulutus, että seuraavana on Pasilan asema. Muistan ottaa laukkuni
laukkuhyllyltä, vaikka olin epäillyt unohtavani sen (eihän siinä olisi kuin
mennyt vaatteet, osa cossista ja 40€ hukkaan, jos olisi jäänyt). Löydettyämme
itsemme aseman sisältä, seuraa kysymys – missä suunnassa on Messukeskus? Olimme
katsoneet jonkinnäköiset ohjeet puhelimella karttasovelluksesta, mutta kun olet
täysin uudessa ympäristössä ja muutenkin huono hahmottamaan etäisyyksiä, on
aina paras yrittää löytää joku, joka tietää minne on menossa. Jos ei valmiiksi
tiedä, missä conipaikka on, kannattaa aina etsiä silmiin jokin cossaajaporukka
ja seurata heitä. Sitten on ainakin isompi ryhmä eksyksissä. Niin mekin teemme. Seuraamme pientä, mutta värikästä,
porukkaa lyhyen hetken, kunnes sillalle tullessamme saatamme nähdä cossaajista
ja conikävijöistä muodostuneen, alati kasvavan lippujonon. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä,
jotta voi erottaa hotellin ja conipaikan toisistaan, sillä conin kyltti loistaa
kauniisti ihmismassan yläpuolella ja toisesta ovesta tulee vain välillä joku
ulos. Siltaa ylittäessämme panemme todella merkille hotellin läheisyyden – olin
kuvitellut sen olevan edes tien toisella puolella, mutta ei, se on
kirjaimellisesti osa samaa rakennusta. Mietimme pääseeköhän hotellin läpi suoraan
conialueelle vai ei, mutta emme mene ottamaan siitä vielä tietoa, sillä liput
on haettava ensin. Sitä paitsi saisimme huoneen vasta kolmelta, joten meillä ei
olisi mitään kiirettä tai syytä yrittää vielä hotellin puolelle conista tai
coniin hotellista.
Jonotamme liput itsellemme tuulen
pyörittäessä hiuksia ja auringon pilkahdellessa iloisesti taivaalta. Kotori
yrittää spotata ystäviään tästä jonosta, mutta mahdotontahan se on. Jono lyhenee ja
sisällä meidät ohjataan lippujen lunastuspaikalle, jossa on pöydän takana mies
paperikruunussa. Saatuamme
liput jakaannumme niin hyvin kahtia kuin kolme ihmistä voi jakaantua, eli Choma
lähtee isänsä luokse viemään tavaroitaan ja minä sekä Kotori suuntaamme aulan
naistenvessaan vaihtamaan asujamme. Vessa näyttää ensisilmäyksellä tupaten
täydeltä, mutta todellisuudessa suurin osa siellä olleista jonottaa yhdelle
kolmesta peilistä. Painelemme koppeihin ja asut vaihtuvat eräänlaisella
kiireellä. Olen arvatenkin nopeammin valmis, koska minun täytyy vain kaivaa
esille meikkausvälineet, piilarit ja hiuslakka sekä heittää solmio ja
puvuntakki niskaan. Yritän ensin turhaan mahduttautua yhdelle lavuaarilliselle
peilille piirtämään kiemuraisia kulmakarvojani ja partaa, sekä lakkaamaan
etuhiukseni muotoonsa. Eihän siitä tule mitään, kun tilaa ei ole edes laskea
lakkapulloa pöydälle. Siirryn toiselle, oven läheiselle peilille ja korjaan
meikkini sekä laitan piilarin silmään. Yllätyn ihan, että piilari menee heti
ensiyrittämällä silmään, koska tavallisesti käytän siihen kymmenen minuuttia,
mutta en kyllä valitakaan. Kova häly vallitsee
tilaa, kun cosseja ja meikkejä viimeistellään, siipiä liimataan selkään ja
peruukkeja suitaan muotoonsa.
Vessassa alkaa jo olla niin paha hiuslakan
haju, että näen parhaakseni poistua pikimmiten paikalta pakkaamaan laukkujani
jossain toisaalla. Linnoittaudun infopöydän oven eteen, josta Kotori ei voi
olla missaamatta minua. Olen vain hieman liian selvästi oven edessä ja infossa
työskennellyt mies mulkkaa minua pahasti tullessaan ulos pienestä
lasikopperostaan. Vaikka Kotori tulee pian ja olen varma, että pääsisin viimein
heittämään tavarani pois, me jumitumme tälle samalle paikalle, sillä myös hänen
ystävänsä tulevat pian paikalle – linnoittaudumme siis koko komeudessamme
infopisteen ovelle neljän, viiden laukun kanssa. Vaihdan toiset kengät jalkaani
samalla, kun Kotori kertoo kavereilleen minun olevan heidän oma body guardinsa
tänä viikonloppuna (tai no, ainakin hänen, onhan hän minun senpai). Kotori on
juuri sutimassa hiuksiaan parempaan kuosiin kun jo ensimmäinen kuvaaja haluaa
heistä kuvaa, joten peruutan entistä selkeämmin oven eteen. Kuvien oton jälkeen
Kotori viittoo yhtäkkiä minua väistämään ja kääntyessäni näen sen saman
ärsyyntyneen miehen, joka ei osannut ilmeisesti edes pyytää itse minua
väistämään. Se hetki oli yksi ainoista viikonlopun negatiivisista asioista,
sillä minua ärsytti, miksei aikuinen mies (vieläpä infovirkailija!) voinut jotenkin
ilmaista haluavansa ovesta, jonka tiellä seisoin, vaan oli vain seisonut hiljaa
takanani niin kauan kunnes olin siirtynyt. Entä jos olisimme olleet siinä vielä
tunnin? Jaa-a...
Takaisin siihen tosiasiaan, että minullahan
alkaa jo tulla kiire. Olin todellakin siis sopinut Negatablen kanssa, että tulisin
lunastamaan kaksi aiemmin varaamaani kirjanmerkkiä tasan kello kaksitoista,
jotta hänen ei tarvitsisi pantata myyntiin
kelpaavaa tavaraa. Lähdemme Kotorin kanssa viemään laukkujamme lähimpään
narikkaan ja siinä jonossa seisoskellessamme yksi vänkäreistä katsoo minua ja
sanoo:
”Sanji voi tuoda tänne.” Hän on ensimmäinen
koko viikonloppuna, kuka tunnistaa asuni ja hymyilen salaa nostaessani kaksi
kassia pöydälle. Saan numerolipukkeen, jonka sujautan reppuuni. Sitä en
todellakaan halua hukata! Kolmikkoa, jonka kanssa kuljen, tullaan jälleen
kuvaamaan ja katselen vain hermostuneena kellon kulkua. Se on jo 11:35 eikä
minulla ole vielä coniesitettä, jossa olisi varmaan kartta tai vähintään
selitettäisiin, mistä löytäisin taidekujan tähän hätään. Kun LoveLive ryhmämme
pääsee viimein irrottautumaan kuvauksista, emme heti saa päätettyä, mihin
olemme seuraavaksi matkalla. Honokan ja Umin halutessa mennä toiseen kerrokseen, koska
he eivät vielä olleet käyneet siellä, yrittää Kotori muistuttaa heille, että
minulla on aikataulu ja saamme kuin saammekin heidät näyttämään meille
jonkinlaisen alustavan tien kohti taidekujaa. Sanon vain alustavan, sillä taidekuja osoittautuu hyvin piilotetuksi. Luotamme
kuitenkin siihen, että kaksi kanssacossaajaamme tietävät, minne olemme menossa.
Minulle valkenee pian, että taidekujalle pääseminen ei ole ihan yks kaks
hoidettu juttu niin kuin joissain toisissa coneissa – sinne täytyy kulkea jo tähän kellon
aikaan hyvin täyttyneen myyntipöytäsalin läpi. Jos et ole koskaan kokenut
myyntipöytäsalin ah niin ihanaa tungosta, niin kuvittele, että olet
liikennevaloissa odottamassa, että pääset tien yli. Toisella puolella on ihan
yhtä paljon ihmisiä kuin sillä puolella, jossa sinä seisot. Ihmisiä on niin
paljon tällä sinun puolellasi, että et voi suomalaiseen totuttuun tapaan
välttää kosketuskontaktia tuntemattomien kanssa ja vainoharhaisesti pelkäät
laukkusi puolesta (tai lähinnä sen sisällön, veikkaan). Kun olette keskellä
tietä ja molemmat puolet kohtaavat, noh, se on sivuttain kävellen
kyynerpäätaktiikalla läpi jos olet yhtä lyhyt kuin minä.
Jos myyntipöytäsalin pituus, ihmispaljous ja pöytien lähekkäisyys toistensa kanssa eivät vielä hidasta kiireessä
olevaa, niin varmasti ne, jotka tietävät minne olet menossa, hidastavat.
Oppaamme vaikuttavat jo unohtaneen, että minulla on jonkinlainen kiire.
Kulkiessamme kohti liki käänteentekevää figuuriseinämää, huomaan matkalla tutun
ulkomaalaisen myyjän, jota käyn usein tervehtimässä coneissa. Hän on erittäin
mukava ja me puhumme usein pitkiäkin hetkiä, mutta miinuksena on se, että hän
saa minut aina tuhlaamaan rahani. Minulla ei sitä paitsi nyt ole kyllä aikaa
jäädä juttelemaan ja tuhlaamaan, joten sivuutamme pöydän pikaisesti. Jumittuessamme
jo ties monennenko figuurihyllyn kohdalle, minulle riittää ja minun on vain
erottava joukosta. Kysyn heiltä ohjeet, jotta voin kiiruhtaa käymään
taidekujalla vaikka sitten yksin. Minulle osoitetaan suunta ja kun olemme sopineet
löytävämme toisemme jostain täältä (se on todella tarkka paikanmääre
conissa varsinkin kun conipaikka on vieras), lähden pujottelemaan ihmisten ohi
päättäväisesti kohti tutuksi käynyttä Negatablea. Taidekuja on rauhallisempi ja se
on omassa huoneessaan myyntipöytäsalin ja kirpputorin vieressä. Minusta se
vaikuttaa oikein mukavalta tilalta päästä esittelemään taideteoksiaan, eikä se
ole niin kapea kuin vaikka Desuconin taidekuja. Bongaan Negatablen helposti.
”Ehdinpäs ennen kahtatoista!” totean ylpeänä
tarkkuudestani kaivaessani rahapussia esille suuren reppuni uumenista, sieltä
jostain eväiden alta. Negatable kaivaa samalla minulle kirjanmerkkejä.
”Ai, en mä ees kattonut kelloa.” Hetken
sisälläni liikahtaa sellainen lievähkö auts-tunne, joka tulee kun on stressannut
itsensä melkein hengiltä aikataulun takia ja sitten toinen vain toteaa, ettei
ollut itse edes vahtinut sen noudattamista. Noh, ainakin nämä varatut
kirjanmerkit on nyt haettu, ajattelen. Nappaan kirjanmerkkien kylkeen vielä
aivan täydellisen vihkosen, heitän moikat ja palaan etsimään ystäviäni
myyntipöytäsalin puolelta. He sattuvat juuri sopivasti taidekujan oviaukolle ja
pääsen sujuvasti liittymään takaisin joukkoon. Ja koska kirppareilla on kiva
käydä ja se on ihan vieressä, niin suuntaamme sinne yksimielisesti seuraavana.
Seuraan Kotorin perässä ja katselen pöytiä suht nopeilla silmäyksillä, koska
epäilen löytäväni mitään minua kiinnostavaa. Jumitumme vaihteeksi figuurien
kohdalle, toki nyt niitä ei ole kokonaista seinällistä niin kuin sillä osiolla,
jossa sain tarpeekseni odottelusta. En itse (ainakaan vielä) perusta juuri
figuureista, joten puoliksi myös hoputan Kotoria eteenpäin tyhjin käsin tai
sitten vain yksinkertaisesti ottamaan sen figuurin mukaansa ja jatkamaan.
Kierrämme kirpputorin loppuosion huomattavasti nopeammin, siellä on lehtiä ja
pinssejä, mangaa ja vähän animeakin, mutta ei juuri mitään minulle, emmekä me
osta mitään tällä kierroksella.
Palaamme myyntipöytäsalin ihmismassaan ja
suorastaan liu´umme kohti Manga Kahvilaa – sitä pockyjen ja ramunen paratiisia,
jossa osa meistä käy jo nyt hankkimassa herkkuja. Jumitumme lopulta kyseiseistä
pöytää vastapäätä isojen lasiovien eteen, jotka erottavat conin ja hotellin
aulan toisistaan. Hetkeksi pois ihmisten jaloista... ajattelen sitoessani
kengännauhoja. Syy jumittumiseemme on tällä kertaa varsin selvä. Pienen
ryhmämme on tullut aika miettiä suurten suunnitelmiensa toteutuspaikkaa. Läpi
käydään tämän kyseisen nurkkauksen potentiaalisuus, infopisteen läheisyyden
potentiaalisuus, joku paikka toisesta kerroksesta... Pitäisikö ihan pyytää
esitystilaa? Jopa tällainen keskustelu vaatii oman luovan taukonsa, jonka
aikana Kotorin ystävät ihmettelevät läpikuultavia verhoja näiden lasiovien
edessä ja kurkkivat siitä hotellin puolelle ja portaisiin. Samalla joku tulee
pyytämään heiltä kuvaa – vaihteeksi taas kun joku meistä on tekemässä jotain,
virnistän pudistellessani päätäni ja vetäytyessäni tavaroiden kanssa
sivummalle.
The future's here, it's right before your eyes
ONE
PIECE-MIITTI
Huom:
Päädyin irrottamaan miitin kokonaan tästä tekstistä, koska koin sen olevan
ensinnäkin oman postin arvoinen ja toisekseen sen liittäminen tähän olisi
tehnyt tekstistä vielä paljon paljon pidemmän. Tässä kuitenkin yksi ryhmäkuvistamme!
Step by step you're on your way
Noin
puoli kolmen aikaan olen viimein vapaa miitistä ja ai että kun minulla on
nälkä! Huomaan Kotorin soittaneen minulle kerran ja soitan hänelle takaisin.
Hän sanoo tulevansa pian sinne miittipaikalle, joten odotan uusien
tuttavuuksieni kanssa Kotorin ja hänen ystäviensä saapumista. Kun he viimein
saapuvat paikalle, jokainen on yhtä mieltä yhdestä asiasta – ruokaa ja äkkiä.
Kotori kertoo heidän hakeneen liput AMV-kisaan (=anime music video-kisaan) ja että
hänellä on myös lippu minulle, jos haluan tulla. Se on kyllä se ainoan ohjelman
päällä, jonne
olin ollut aikeissa mennä, mutta suostun tulemaan. Mietimme mahdollista ruokapaikkaa kulkiessamme
pitkin tätä pitkää käytävää kuvauspisteeltä kohti naulakoita ja silloin minulle
välähtää. Kello on kohta kolme, joten voimme lunastaa hotellihuoneen.
Piilarini on alkanut jo kuivua ja haluaisin mieluusti päästä siitä eroon, eikä
jonkin ruokapaikan vessa ole vaihtoehto. Kysyn, jos voisimme ensin mennä
käymään hotellihuoneella sekä viedä nyt jo tavarat sinne ja että lähtisimme
sitten syömään. Tämä käy kanssacossaajillemme ja suuntaamme vaihtamaan
muoviläpyskät laukkuihimme ja takkeihimme. Vaikka hotelliin olisi varmaan
päässyt myös sisäkautta, päätämme kuitenkin käyttää ensimmäisellä kerralla
varmuuden vuoksi pääovea. Pikainen happihyppely tupakankatkussa tekee
muutenkin hyvää sisäilman hengittelyn jälkeen ja sitten olemme taas
sisällä hotellin aulassa. Pysähdymme hetkeksi palo-oven viereen, kun Kotori koettaa
tarkistaa ensin laukustaan ja sitten kotiväeltä käyttökattoaan, ja saa lopulta
korotettua sen siltä varalta, että hänen täytyisi maksaa huone heti. Meillä oli
ollut ongelmia huoneen maksamisessa jo alusta alkaen, joten odotimme niiden
jatkuvan myös nyt.
Jään sohvan luokse laukkuinemme, kun Kotori
käy tiskillä. Minulta pyydetään vain nimmari johonkin paperiin ja sitten saamme
huoneen avaimet. Meille osoitetaan hissi, mutta meille ei kerrota mitään sen
sielunelämästä. Menemme ensimmäiseen avautuvaan hissiin sisälle ja koetamme
painaa kolmatta kerrosta, mutta valo jatkaa sammumista. Koetamme myös painaa
ovia kiinni, mutta ne eivät tottele. Sitten tajuamme kokeilla, pitäisikö kortti
syöttää siihen hassuun lukijaan kerrosnappuloiden vieressä. Ja johan alkaa
lyyti kirjoittaa! Kun pääsemme ulos käytävään, minulle tulee heti ensimmäisenä
käytävästä mieleen laivan käytävä, mikä on toisaalta ihan mukava asia. Katsomme
huoneemme numeroa hieman väärin – loppuosan 35 muuttuukin 53 ja ihmettelemme,
missä suunnassa yli 40 loppuiset huoneet mahtavat olla. No, kyllä me lopulta
löydämme huoneemme, joka on suhteellisen perällä, mutta mitä pienistä. Kun
astumme huoneeseen, yllätymme todella iloisesti huoneen viihtyisyydestä. Vaikka
meillä on nälkä ja ystävämme jo varmaan odottavat (Chomakin kyselee syömään),
päätämme silti hetken vain ihailla huonetta. Puran reppuni ruokavarannot
pienelle hyllylle ja heitän loput tavarani sängyn viereen. Vilkaistessani vessaan
huomaan, että meillä on kylpyamme – mikä luksus se lieneekään pitkän conipäivän
päätteeksi! Nyt ei kuitenkaan ole aikaa jumittaa kamalasti, koska nälkä on
ihmetystä suurempi voima ja palaamme takaisin ystäviemme luokse. Chomakin
todella liittyy seuraamme ja porukkamme yhdistyy yhtä suuremmaksi sillalla.
Olemme päättäneet mennä rautatieaseman Subiin, koska se on ainakin helppo
löytää eikä se ole kaukana. Se vain oli oletettavissakin, että muutkin ovat
huomanneet tuon saman seikan, sillä en ole koskaan nähnyt tiskin takana niin
montaa työntekijää samaan aikaan ja ruokapaikka todella oli täynnä. Löydämme
silti paikan jossa istua (Choma toki jää hieman porukasta, mutta löytää omat
kaverinsa piakkoin) ja saamme syötyä. Muistan ruokailun aikana unohtaneeni
kokonaan hommata Traconiin liput, ja Umi lupautuu käymään ostamassa ne
puolestani. Annan hänelle rahani ja luotan vain hänen sanaansa.
Ruokailun jälkeen ajattelemme, että voisimme
nostaa hieman käteistä, josko sitä vaikka kävisi myyntipöytäsalissakin
ostoksilla. Minulla on ihan mukavasti varallisuutta mukana, mutta en
todellakaan kanna kaikkea koko ajan laukussani. Minulta ei ole koskaan vielä
varastettu conissa rahoja, mutta koskaan ei voi olla liian varovainen. Palatessamme
conipaikalle, emme menekään suoraan takaisin conialueelle vaan suuntaamme
hotellihuoneelle. Kello alkaa hyvinkin jo olla neljä eli meillä on vielä aikaa
AMV-kisaan mukavat kaksi tuntia. Tuntuu yllättävän rentouttavalta, kun voi noin
vain kesken päivän tulla huoneelle jos itse conin puolella ei ole mitään
tekemistä tai sen löytyminen ei ole niin varmaa. Silmäni on alkanut toden
teolla kuivua ja suuntaan suorinta tietä irrottamaan piilaria kuivuttamasta silmä
parkaani yhtään pidempään. Piilarin lähdettyä laitan tummat lasini päähän ja
korjailen hieman meikkaustani. Minulla on kamala päänsärky syystä X, mutta
annan sen olla. Kotori pelaa samalla toisessa huoneessa kännykällään ja kun
tulen laittautumasta, hän on peilin edessä suorimassa peruukkiaan. Hän pyytää
minua auttamaan peruukin harjaamisessa ja harmittelee, ettei ollut muistanut
ottaa takkujenaukaisusuihketta (mental note: muista tästä lähtien aina ottaa
peruukille – keskipitkä tai pitkä tai tosi pitkä – mukaan
takkujenaukaisusuihketta). En ole aiemmin harjannut peruukkia näin huolella,
mutta jotenkin harjaan sitä kuin hiukset olisivat Kotorin omat ja en halua
satuttaa häntä, jos vaikka osun takkuun. Hiusten harjaamisen päätteeksi otamme
jokusia kuvia huoneessa, koska huoneen valostus on kerrassaan täydellinen!
Kaivan säästöjäni jemmoistaan, sillä onhan aika lähteä myyntipöydille oikeasti
ostamaan jotain!
Näkymä huoneen ikkunasta suoraan aulaan |
Päivällä näytin tältä |
Okei, okei, myyntipöytäsalissa on paljon
porukkaa kuten arvata saattoikin. Siellä on silti jotenkin helppo liikkua –
liekö se yksinomaa syy tai seuraus siitä, ettei cossini ole sellainen jossa ei
mahdu edes tavallisesta ovesta läpi vai ovatko käytävät vain leveämmät, en kans
tiedä. Kotori pysähtyy taas saman paitarekin kohdalle, jonka luona olin
heittänyt hänelle hetkellisesti hyvästi ja hän kertoo miten olisi halunnut
ostaa siitä paidan, mutta ei ollut löytänyt juuri oikeanlaista. Kiertelemme
ilman mitään kiirettä ja Kotori huomaa worbla-pöydän. Pysähdymme katsomaan sen
hinnastoa ja miettimään, kannattaisiko minun ostaa itselleni ja Azogille pienin
palanen, koska se ei ole liian kallis edes opiskelijabudjetille, jotta voisimme
kokeilla sen käyttöä kesällä. Juttelen myyjänkin kanssa ja kun tulen maininneeksi,
että aiempi panssari on tehty retkipatjasta, hän kertoo, että saattaa olla
mahdollista vain muotoilla worblaa aiemman panssarin päälle. No, se jos mikä
olisi erittäin suuri apu! Pysähdymme myös katselemaan erästä pienempää pöytää
täynnä figuureja. Huomaamme suuren pienen seinämän täynnä kännykkäkorufiguureja ja alamme tutkia niitä, josko sieltä löytyisi jotain kiinnostavaa.
Tutkaillessamme vielä tätä kännykkäkorujen paljoutta läpi, Umi saapuu
luoksemme ja kertoo, ettei Tracon-lippuja enää ollut. Hän palauttaa rahani ja
minä saan ostettua itselleni uuden kännykkä korun Shanksista hieman
kivuttomammin mielin. Ajattelen vain että, noh, kyllä minulle se käy, että
minulle vapautui käyttöön vielä 75€ lisää. Ja ostokset eivät todellakaan
loppuneet tähän!
Seuraavaksi Kotori hommaa itselleen uuden
ison mukin, josta hän myöhemmin lähettää ystävälleen kuvan ja saa tämän
kokemaan epämääräisiä tunteita puhelimen toisessa päässä. Itse en tarvitse
mukeja, kun en niistä juuri mitään juo. Tarjoudun
kantamaan hänen mukiaan, koska minulla on isompi reppu, jossa mukilla ei ole
yhtä suurta vaaraa hajota kuin jos Kotori laittaisi sen omaan laukkuunsa. Jos en
kerta tarvitse mukeja kuin lisälastiksi, niin näytän tarvitsevan uusia kännykkäkoruja, koska matkaan tarttuu vielä kaksi
One Piece-kännykkäkorua lisää. Tutkimme myös hieman isompia figuureja ja näen
niiden joukossa kolme neljä isoa figuuria, jotka kyllä haluan vielä joskus
omistaa. Muistellessani huoneeni pöytäpinta-alaa, tajuan, ettei se aika ole
nyt. Eikä minulla ole mitään järkeä käyttää 90€ figuureihin lauantaina, kellon
ollessa vähän vaille viisi ja sen lisäksi en ollut vielä maksanut Kotorille
hotellihuonetta alpakassa, niin kuin olin luvannut (NE OVAT KALLIITA ;W;)
Päädymme taidekujalle ja koetamme kiertää sen, mutta parissa paikassa on sen
verran täyttä, ettei sinne pääse ja mitään uusia ostoksia ei tule tehtyä. Ja
kuten jo huomattu, kirpparit ovat vastustamattomia ja lähellä – se olkoon
seuraava kohteemme, käyden läpi suunnilleen saman kaavan figuurijumitustensa
kanssa, mutta tällä kertaa huomamme suuret Pokémon-korttipakat, jotka eivät
lopulta ole liian hintavia. Tutkiskelemme hieman laatikon avoimesta reiästä,
mitä kortteja siellä näyttäisi olevan ja päädymme ostamaan kaksi. Sovimme
jakavamme ne myöhemmin ja minä isompien seteleiden omistajana päädyn
maksumieheksi tällä erää.
Kotori muistaa kohta, että he olivat
puhuneet Honokan
ja Umin kanssa jotain photoshootpisteellä itsensä kuvauttamisesta ja että se täytyisi
hoitaa tänään, sillä huomenna kaikilla ei olisi sama asu. Kaiken lisäksi meidän
olisi pakko nähdä heidät, koska he ovat riippuvaisia Kotorista. Kotorilla on
heidän AMV-kisa lippunsa. Asia on päätetty. Emme käy huoneella vaan lähdemme
etsimään Umia ja Honokaa. Vaikka Kotorilla pitäisi olla ystäviensä sijainnista
jonkinlainen tieto, siitä tulee silti aika hankalaa. Päädymme ensi kertaa
toiseen kerrokseen, jossa on karaokea ja pelihuoneita, sekä järjestöpöydät.
Päätän käyttää hetkisen hyödyksi nähdessäni siellä Worldconin edustajan, sillä
minulla on jokusia hämmennyksiä vielä kyseisen tapahtuman suhteen. Lähestyn
pöydän takana ollutta naista ja kyselen kysymykseni, joihin saan nyt hyvät
vastaukset ja esimerkiksi se, ettei hotellimajoitus tai minkään muunkaanlainen
majoitus kuulu conin hintaan, on hyvä kuulla nyt. Koetamme tämän jälkeen
uudelleen löytää Umia tai Honokaa toisesta kerroksesta ja löydämmekin Honokan
jonottamasta karaokeen. Pyydämme häntä tulemaan photoshootpisteelle ennen kuin
kello on kuusi, koska se menee silloin kiinni ja AMV-kisa alkaa samaan aikaan.
Umi ja Honoka pääsevät kyllä lopulta perille liikkeistämme ja me tapaamme
alakerrassa. Suuntamme photoshootpisteelle käytävän perälle, jossa eräs Levikin näkyy häärivän työn touhussa, mutta moikkaamisen sijaan päädyn
istumaan eräälle monista sohvista Kotorin ja omien tavaroideni
kanssa heidän ollessa kuvattavina.
Kun huomaan AMV-kisan jonon alkavan
muodostua ja pelkään sen blokkaavan liiankin tehokkaasti minut erilleen
tovereistani, teen viimehetken puolenvaihdoksen ja jään seisoskelemaan yhden
pöydän ääreen kuvauspalvelun puolelle jonoa. Kello on noin kymmentä vaille, kun
pieni ryhmämme pääsee viimein liittymään jonoon. Jono on
tähän mennessä kasvanut jo sen verran pitkäksi, että olemme siellä miittipaikan
lähellä olevan käytävän alkuosassa, mutta emme aivan ovilla. Käytävässä on
hieman viileämpi kuin muualla, vaikka sielläkin on väkeä, muitakin kuin vain
jonottajia. Jonottamisella ei sinänsä ole
suurta tarvetta, koska meillä on kuitenkin jo paikkaliput, mutta onhan se
ymmärrettävästi ”väkivallattomampi tapa” päästää kävijät sisään ovista.
Huomaan, että takana jonossamme on se suunnilleen ikäiseni Zoro, mutta keskityn
vain saamaan itselleni hyvän paikan
kisassa, kun Kotori jakaa lippuja. Umi jakaa
ystävilleen pinssit ja hymyilen hiljaa vieressä iloisena siitä, että he ovat
iloisia ja että me kaikki olemme nyt pääsemässä katsomaan kisaa luultavasti
ihan hyviltä paikoilta - ainakin rivi on hyvin lähellä lavaa.
Odottamassa kuvauspisteellä |
Welcome to a brighter day
Kun
valkokankaalle on oikein heijastettuna lohkojen sijoittuminen salissa ja neljällä
ihmisellä on kädessään liput joissa paikan tiedot on selvästi esitettynä, sitä
varmaan olettaa, että paikka löytyy hetkessä. Vaan eipä löytynyt. Parkkeeraamme
samoille paikoille kuin mitä lipussa lukee, mutta väärään lohkoon. Olemme
todella iloisia paikan keskeisyydestä ja ajattelemme, että siitä ainakin näkee
hyvin. Sitten huomaan, että tämä onkin väärä lohko. Onneksi kukaan ei ehtinyt
tulla häätämään meitä ennen kuin huomasimme tämän ja pääsemme omille
paikoillemme todella lähelle isoja kaiuttimia. Ennen kisan alkamista hörppäämme
hieman vettä, sillä nyt täytyy kestää pari tuntia ilman juomaa ( Syy: hieman kipeä Kotori tarvitsi
juotavaa ja minun oli tarjottava sitä pullostani = en juo siitä hänen
jälkeensä, en ennen kuin olen huuhdellut sen) Valot himmenevät vielä enemmän,
kun avausmusiikkivideo saattelee meidät mukaan tunnelmaan. On varmaan turhaa
lähteä selittämään videoiden sisältöä muuten kuin että ne oli jaettu kategorioittan ennemmin kuin AMV:hen ja GMV:hen (yleisin jakotapa luultavasti). Joukossa ei oikeastaan ollut yhtään selvästi huonoa,
mutta jokusia erityisen kunniakkaasti onnistuneita kyllä löytyi. Animevideoista
kommentoin kuitenki sen verran, että löysin jälleen uusia sarjoja, joita haluan katsoa
ja varsinkin draamakategoriassa oli onnistuttu saamaan hyvin tunne, musiikki ja
video yhteen. Taas, jos tuntisin sarjat, olisin varmasti itkenyt vuolaita
kyyneleitä useammankin videon kohdalla. Ja kuten aina, yleisön suosikki oli
helppo tunnistaa huumoriosuuden alkaessa siitä naurun määrästä, joka kovan
musiikin yli kuului. Ainoa miinus
koko kisassa oli ehkä paikkamme, sekä se, että musiikin äänenvoimakkuus tuppasi
vaihtelemaan lähes jokaisen videon kohdalla. Minun oli pakko pitää käsiä korvillani,
koska musiikki oli niin kovalla ja sattui korviini, ettei muutakaan ollut
tehtävissä.
Yukicon 2016 AMV-kisa videot Jos haluat katsella tämän vuoden kisavideot tai vaikka vain
jokusia, tuolta niiden pitäisi löytyä. Minusta ei ole arvioimaan kuinka hyvin
hahmojen tarinat oli osattu yhdistää musiikkiin, koska olen edelleen aikamoinen
ummikko animepuolella, mutta sen osaan sanoa, että Until Dawn pelistä tehty
video säväytti. Se oli ensimmäinen kerta kun näin kyseisen pelin GMV-sarjassa
mukana (Game music video) ja kyseinen video oli saanut hyvin pelin tunnelman
kiinni musiikin sanoista. Kyseinen video olikin lopulta sarjansa voittaja.
Kisan yllätyksellisyys alkaa toden
teolla, kun aletaan jakaa kunniamainintoja. Ensin lavalle tulee pari tekijää,
jotka saavat uudelleen ja uudelleen kunniamainintoja eri kategorioista.
Ihmettelemme Kotorin kanssa, että kuinka tämä voi jakautua näin, etteivät uudet
tekijät pääse ollenkaan lavalle. Vasta kun aletaan jakaa palkintoja, nuo jo
lavalla olleet tekijät eivät enää saa lisää huomiota tuomaristolta. Sen sijaan
lavalle saapuu tuoreita tekijöitä, jotka tekivätkin upeaa työtä omilla
videoillaan ja saavat olla ylpeitä voitostaan. Kisan jälkeen lähdemme
purkautumaan ulos salista juurikin sen vastakkaiselta puolelta kuin missä me
olimme istuneet, joten ruuhkaa on. Kaiken kukkuraksi Kotori kaipaa mitä
pikimmiten hotelli helpotukseen (enkä nyt puhu omasta hotellihuoneestamme) ja
tässä ruuhkassa sinne pääsy voi olla pienen työn edessä. Törmäämme Hobittiin
matkalla ulos ovesta ja annan pikaisen ”HEI EI OLLA NÄHTY TAAS PITKÄÄN
MOOOOOIII”-halin ja selitän, ettemme voi jäädä juttelemaan vaikka se olisikin
todella mukavaa. Emmeköhän me vielä näe, ainakin sovimme törmäilevämme vielä
tämän viikonlopun aikana.
Tämän illan ohjelma on käytännössä pulkassa tai niin me ajattelemme.
Suuntaamme ostoksinemme viimein hotellihuoneelle kun olemme sanoneet Umille ja
Honokalle moikat. On ihanaa, että majapaikkaan ei tarvitse erikseen matkustaa. Muistamme
huoneemme mahtavan näköalan ja päätämme vilkaista, miltä conissa näyttää. Tästä
oikeasti voi katsella, koska siellä alkaa illalla hiljentyä ja huomenna aamulla
siitä voisi katsoa, koska ihmiset tulevat takaisin coniin. Katselemme
ikkunasta väen paljoutta, joka on jäänyt aulaan AMV-kisan jälkeen ja
hotellihuone alkaa tuntua entistä mukavammalta. Porukkaa on ihan pilvin pimein
sisällä ja huomaamme myös muutamia photoshoottaajia ikkunamme alapuolella
portailla iltakuvaukissa. Vedämme verhot kiinni. Kyllä se yksityisyyskin on ihan mukavaa. Tyhjennän reppuni ja asetelen ostokset esille, jotta
voin lähettää niistä kuvan parille ystävälleni, jotka eivät ole täällä
kanssani. Totean ilokseni käyttäneeni noin 60€ yhden päivän aikana (+ ruokailu
8€) ja olen ihan tyytyväinen siihen, että minulla on oikeasti rahaa myös
huomiselle (siis muutakin rahaa kuin ne ”vapautuneet 75€”, coneissa käyminen
osaa olla minulle kallis harrastus).
Tavaroiden joukosta löytyy kaksi pakkausta
pokékortteja, joista toisen ojennan Kotorille. Hän on laittanut huoneen TV:n päälle,
jotta näemme kellon. Soitamme koteihimme tähän melkein inhimilliseen
kellonaikaan kahdeksalta illalla. Selailen ohjelmalehtistä ja muistan katsoneeni aiemmin mielenkiintoiseksi ohjelmaksi vajaan tunnin kuluttua alkavan
”Maailman vähemmistöt populaarikulttuurissa”-luennon. Ehdotan Kotorille, että
menisimme käymään siellä, koska mitäs muutakaan tässä näin illalla voisi tehdä?
Päätämme mennä käymään kuuntelemassa kyseisen luennon, mutta ennen sitä
rentoudumme jakamalla keskenämme pokékortteja vuoteillamme. Se todellakin vie
aikaa, kun pitäisi jakaa 500 korttia suunnilleen puoliksi seuraavin perustein:
Lauantain ostokset ja conilehtinen |
1)
Onko
minulla jo tämä kortti/Onko Kotorilla jo tämä kortti
2)
Onko
se kortti niin nätti että siitä tulee vielä riita
3) Onko
se sellainen, jota toinen ei todellakaan halua/todellakin haluaa. Oli meillä
vielä muutama muukin tapa jaotella, mutta minulla menisi tuhottomasti aikaa
selittäessä kaikki nämä conin kannalta irrelevantit yksityiskohdat.
Ennen lähtöä täytyy tietenkin siistiytyä. Siispä kaivan vatteitani ja laitan päälleni liivin takin sijasta ja
heitän kukkakruunun päähäni – ja iltalook on valmis.
Lähdemme hieman ennen
tasaa etsimään salia, jossa kyseinen luento pidetään. Menemme hissillä suoraan
toiseen kerrokseen, koska muistamme sen olevan mahdollista ja salin pitäisi
olla toisessa kerroksessa. Ihmisiä
istuskelee hissien lähellä, mutta me emme jää suoraan hisseille vaan menemme
pienemmälle sivukäytävälle, jossa on jo ihan mukavasti ihmisiä odottamassa
luennon alkua. Kun pääsemme pieneen saliin, istuudumme
aivan ovenvastaiseen laitaan, aika eteen, jotta kuulemme ja näemme hyvin
(mikäli siis luennoitsijalla ei ole käytössä mikrofonia, tapahtunut joskus
niinkin). Paikat eivät täyty aivan loppuun, mutta minusta luennolla on silti
paljon väkeä ottaen huomioon, että kello on tosiaan jo yhdeksän illalla. Ja jos
nyt et satu majoittumaan viereisessä tai edes läheisessä hotellissa, voi
yhdeltätoista olla ikävä lähteä luennolta kohti majapaikkaa. Meilläkin ainoa
syy lopulta oli se, että olemme niin lähellä eikä tähän aikaan vielä väsyttänyt
niin paljon, että olisimme menneet jo nukkumaan. Luennon alkaessa kiinnitän
hetkeksi huomioni luennon pitäjään vielä hieman tarkemmin, koska hänessä on
minusta jotain todella tuttua. Ajatukseni harhautuvat, kun hän koettaa
Powerpointilla esitellä itsensä, mutta tekniikalla on huono ilta ja se päättää
aina edetä nopeammin kuin luennoitsija – kuvat ja teksti eivät ilmeisesti voi
olla samaan aikaan esillä tämän koneen mielestä. Luento etenee hyvin ja useita
puheenvuorojakin tulee. Kuuntelen mielenkiinnolla kaikkia kohtia ja opin jotain
uutta esimerkiksi terminologiaa sekä kuulen ensi kertaa joistain näistä
sarjoista, joissa näitä asioita käsitellään. Löytyyhän sieltä muutamia hyvin
tuttujakin saroja, joten en ole ihan ulalla siitä, miksi kyseinen sarja on
otettu mukaan tähän esitykseen. Kotori, pidempään animea harrastaneena, nyökkii
päätä lähes jokaisen sarjan kohdalla, eikä ole ”En mä ole koskaan kuullutkaan että tossa sarjassa käsiteltiin
tuollaista ongelmaa/syrjittiin tuollaista ryhmää” niin kuin minä ja hän
kuiskii välillä minulle, että tuo kannattaa katsoa ja tuo ja tuokin vaikka nuo
hahmot on kyllä ihan kusipäitä niin kuin luennoitsijakin sanoi. Hänen sanaan
luotan paljon, kun puhutaan animesta, koska kaikki sarjat joihin hän on minut
vetänyt, ovat mahtavia.
Valmiina illanviettoon |
Kun lopulta tulee puhe transgenderiydestä,
minulle tulee mieleen esimerkki tosielämän tapauksesta omalta kohdaltani, josta
haluan päästä kertomaan. Oikeastaan se on kyllä Kotori, joka kehottaa minua
kertomaan siitä. Viittaan ja ennen kuin saan oikeita sanoja suustani,
luennoitsija katsoo minua yllättynyt ilme kasvoillaan ja sanoo:
”Hei, mä tunnen sut – mooooi!”
”Mä ajattelinkin et sä näytit jotenkin
tutulta”, vastaan. Vasta tämän jälkeen kerron tarinani koulumme hyvästä ideasta
jakaa ruokalan kaksi linjastoa ”poikien” ja ”tyttöjen” linjastoihin, joka oli
aiheuttanut minulle ongelmia. Kuten varmaan huomasitte, cossihistoriani (vaikka
se onkin pieni) keskittyy selvästi miehisiin hahmoihin. Tämä menee hieman ohi
conimuistelun, mutta sanon kuitenkin, että kyseiseen esimerkkiini liittyi selvä
sukupuolivähemmistöjen ulkopuolelle jättäminen ja ajattelemattomuus. Lopulta
olin saanut kuulla kyseessä olleen psykologinen testi, mutta koska ruokalan
henkilökunta oli käyttäytynyt epäkohteliaasti minua kohtaan valitessani
”poikien” linjaston ”tyttöjen” linjaston sijaan, oli se minusta ollut niin
törkeää syrjintää. Palataan takaisin luennolle! Melkein heti oman puheenvuoroni
perään tulee toinen ja luennoitsija toteaa tuntevan tämänkin viittaajan. Vaikka
luento kestää kaksi tuntia, aika menee todella nopeasti ja jokainen aihe
käydään pääpiirteisesti, mutta se on ihan riittävän paljon. Kun tulee kohta,
jossa kerrotaan kahden mieshahmon kaverisuhteen seksualisoinnista, nyökin
päätäni niin suureleisesti kuin voin. Kyseisessä sarjassa ja aivan varmasti sen
fandomissakin tuota paria seksualisoidaan ja vaikka myönnettävästi olen nopea
shippaamaan hahmoja keskenään, jotenkin se pari ei nappaa. Olisin melkein
voinut käyttää tässäkin puheenvuoron, mutta jätän väliin, koska aikaa ei ole
kulutettavaksi luennoitsijankaan mukaan. Pisimmäksi ajaksi luento unohtuu
vammoista puhumiseen sekä mielenterveysongelmien esittämisen vääränlaisuuteen.
Kun luennoitsija sanoo, että esimerkiksi kirjoissa kun esitetään esimerkiksi
mielenterveysongelmaista, hänen sairauttaan ei osata kuvata oikealla tavalla,
alan pohtia omaa kirjaani. Yritän oppia kuulemastani mahdollisimman paljon ja
painan mieleeni sen kohdan, jossa luennoitsija sanoo, että kyseisen vääränlaisen esityksen ongelman olisi
voinut poistaa vain tekemällä taustatöitä esimerkiksi sairauden tuomista
rajoitteista ja ilmenemisestä yleisesti.
Vaikka puheenvuoroja tuli paljon monissa
kohdissa, luento saadaan ajallaan loppuun. Kotori pohtii hetken, pitäisikö
hänen jakaa jokusia esimerkkisarjoja luennoitsijan kanssa, koska sitä
luennoitsija oli pyytänyt ihmisten tekevän, mikäli heille oli tullut mieleen
muitakin kuin luennoilla esitettyjä sarjoja. Ja tietenkin aina saa tulla
juttelemaan. Päädymme jättämään väliin ja suuntaamme takaisin huoneellemme.
No comments:
Post a Comment